Ziua ANOFM – 19 ani de activitate
Problemele de munca si asigurari sociale erau reglementate, in tara noastra, sub diverse forme inca din secolele XII – XIV, cand existau bresle si corporatii.
In anul 1890, apar modificari esentiale in domeniul muncii, prin aparitia industriei in Romania; de aici si aparitia unor acte normative cu caracter general, care aveau functia de a reglementa noile probleme.
In anul 1921, incepe sa se contureze un cadru legislativ in domeniu, o data cu aparitia “Legii pentru organizarea plasarii”, urmata ulterior, de Legea pentru pregatirea profesionala si exercitarea meseriilor”, aparuta in 1936 si a Codului Muncii in 1950.
Problema fortei de munca a fost tratata, inca de la inceput, in cadrul unor directii speciale, astfel ca, in anul 1922 s-au infiintat “Oficiile de Plasare”.
Din ianuarie 1991, a fost adoptata Legea nr.1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, act normativ prin care era recunoscuta, dupa mai multe zeci de ani, existenta somerilor in Romania.
Aceasta lege a fost inlocuita, de la 1 martie 2002, cu o lege moderna, europeana, Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
Legea nr. 76/2002 pune accentul pe masurile active, destinate cresterii gradului de ocupare a fortei de munca. Aceste masuri active stimuleaza angajatorii sa incadreze in munca personal din randul somerilor, dar stimuleaza si persoanele in cautarea unui loc de munca sa se incadreze inainte de expirarea perioadei in care sunt indreptatite sa primeasca indemnizatia de somaj.
În anul 1999 a fost înfiinţată Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, (ANOFM) ca instituţie publică, care are în subordine Agenţiile Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă, deci şi Agenţia Judeţenă pentru Ocuparea Forţei de Muncă Brasov.
10 Decembrie este o zi deosebit de importantă pentru Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă si implicit pentru fiecare agentie judeteana, zi în care aniversăm 19 ani de activitate.
Dintr-o institutie care se ocupa cu plata drepturilor banesti ale somerilor, Agentia s-a transformat intr-un furnizor de servicii pentru persoanele in cautarea unui loc de munca, in prezent oferind o paleta larga de servicii, cum sunt: consilierea profesionala, cursurile de formare profesionala, serviciile de preconcediere, medierea muncii, consultanta pentru initierea unei afaceri, subventionarea locurilor de munca in care sunt incadrate persoane din randul categoriilor defavorizate ale populatiei si multe altele.
Sunt 19 ani în care instituţia noastră s-a transformat, a evoluat şi a acumulat o experienţă bogată, deosebit de important în acest proces fiind sprijinul acordat de Uniunea Europeană şi schimbul de bune practici cu instituţiile similare din state membre UE.
De-a lungul timpului, ANOFM a schimbat abordarea problematicilor pieţei forţei de muncă transformându-se dintr-o instituție care se ocupa cu plata drepturilor bănești ale șomerilor, într-un furnizor de servicii ce au drept scop facilitarea accesului pe piața forței de muncă a unui număr cât mai mare de persoane. Pentru a veni în sprijinul clienților noștri, persoane aflate în căutarea unui loc de muncă și angajatori, au fost incluse noi modalități de relaționare prin simplificarea diferitelor proceduri de înregistrare, de obținere a stimulentelor financiare și a subvențiilor. Modernizarea instituţiei, adaptarea serviciilor oferite beneficiarilor noştri la cerinţele concrete ale pieţei muncii, precum şi facilitarea accesului acestora la informaţie au continuat şi în acest an, prin implicarea instituţiei noastre în proiectarea viitoarelor acţiuni ce vor beneficia în anii următori de finanţare europeană.
Printre alte realizări ale acestui an doresc să menționez acordarea unor noi măsuri privind stimularea ocupării forței de muncă, rezultate în urma implicării susținute a Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale și cooperării cu partenerii sociali. Implementarea măsurilor active oferite de Serviciul Public de Ocupare au adus noi locuri de muncă pentru grupurile vulnerabile (tineri NEET, șomeri de lungă durată, persoane cu dizabilități, familii monoparentale, persoane peste 45 ani) şi vor ajuta la reducerea disparităţilor economice dintre regiunile ţării noastre.
În acelaşi context, angajatorii au fost îndrumaţi să acceseze subvenţiile destinate uceniciei şi stagiaturii, oferind astfel tinerilor şansa unui start în viaţa profesională mult mai facil.
Cu acest prilej aniversar vreau să mulţumesc membrilor Consiliului Consultativ al AJOFM Brasov, tuturor partenerilor și colaboratorilor, clienţilor noştri şi nu în ultimul rând, colegilor, pentru sprijinul şi încrederea acordate.
Totodată, doresc să remarc intersul reprezentanţilor mass-media și al societății civile pentru activitatea noastră și pentru informarea corectă a opiniei publice. Atât eu, cât și colegii mei ne dorim să fiți alături de noi în continuare pentru a putea face față tuturor provocărilor.
Liliana Dragomir
Director Executiv