Actualitate

Intalnire intre managerii unitatilor sanitare si reprezentantii Consiliului Judetean pe tema reducerii veniturilor in sanatate

Managerii unităților sanitare, de asistență medico-socială și de servicii sociale din subordinea Consiliului Județean Brașov au fost prezenți la o ședință cu conducerea administrației județene, pe tema situației tensionate survenite ca urmare a diminuării veniturilor unor categorii de personal.

Actualul cadru legislativ prevede ca spitalele brașovene, Unitatea de Asistență Medico-Socială de la Sânpetru și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului să primească de la ordonatorul principal de credite – CJ Brașov, începând cu luna martie, fonduri aferente unui procent de 30% sporuri din suma salariilor de bază, fonduri care au fost repartizate în cuantumuri diferențiate, în funcție de criteriile stabilite de lege (număr de personal, număr de linii de gardă etc.).

Astfel, pentru sporurile aferente lunii martie Spitalul Clinic Județean de Urgență Brașov a primit un cuantum de 31%, Spitalul Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Dr. A.I. Sbârcea” – 32%, Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie – 70%, Spitalul Clinic de Copii – 37%, Spitalul Clinic de Psihiatrie și Neurologie – 40%, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase – 33%, Unitatea de Asistență Medico-Socială de Pneumoftiziologie Sânpetru – 74%, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului – 15%.

Limitarea legislativă corelată cu prevederile legale privind sporurile din sistemul sanitar și de asistență socială a dus la imposibilitatea managerilor de a se încadra în procentul stabilit de ordonatorul principal de credite, în așa fel încât să poată fi acordate sporurile de condiții de muncă cu încadrarea în prevederile legale. În aceste condiții, directorii instituțiilor menționate s-au confruntat cu situația diminuării veniturilor nete ale categoriilor de personal ale căror salarii n-au crescut de la 1 martie, respectiv infirmiere, îngrijitori, personal auxiliar, farmaciști, psihologi, ceea ce a determinat un val de nemulțumiri transpus în proteste spontane.

„Ne confruntăm cu o situație fără precedent. Sunt foarte multe nemulțumiri în rândul salariaților. În cadrul unităților medicale din subordinea noastră avem un total de aproape 700 de persoane cărora li s-a diminuat salariul, iar managerii ne-au semnalat foarte multe situații nedorite de scăderi drastice ale salariilor. Am luat decizia ca toate neajunsurile cu care se confruntă spitalele și unitățile noastre de asistență socială să le strângem într-un memoriu pe care, prin intermediul Instituției Prefectului, să-l înaintăm Guvernului. De altfel, situația din Brașov nu este cu nimic diferită față de cea din celelalte județe. Este nevoie ca Guvernul să creeze o reglementare care să rezolve situația, având în vedere că actul managerial la toate aceste instituții este pus în dificultate. Din cauza acestor nemulțumiri, managerii nu mai au posibilitatea de a-și motiva personalul, de a crea o echipă și o armonie în activitatea de zi cu zi”, a precizat președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea.

Adelina Văsioiu, directorul executiv al Direcției de Sănătate și Asistență Medicală din cadrul CJ Brașov, a explicat că „am anticipat această situație neplăcută încă din luna februarie, fapt pentru care am transmis memorii către conducerile Ministerului Muncii și Justiției Sociale, Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene și Ministerului Sănătății cu privire la necesitatea identificării de soluții la nivel central referitoare la limitările legislative corelate cu prevederile legale privind sporurile din sistemul sanitar și de asistență socială, respectiv la  imposibilitatea încadrării în prevederile art. 25 alin (2) și (3) din Legea cadru nr. 153/2017. La nivelul ordonatorului principal de credite nu ne putem încadra în prevederile legii, având în vedere că avem opt unități medicală și de asistență socială care însumează aproape cinci mii de angajați. Am atras atenția că neacordarea drepturilor cuvenite pentru personalul din sănătate, din unităţile de asistenţă medico-socială şi din unităţile de asistenţă socială/servicii sociale poate duce la blocarea activității, mișcări sindicale și nu în ultimul rând acțiuni în instanță”.

În viziunea administrației județene, o soluție ar fi exceptarea instituţiilor din sistemul sanitar şi de asistenţă socială de la prevederile art. 25 din Legea cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum și eliminarea din cuantumul de 30% a sporului pentru gărzi și a celui de continuitate, care să fie incluse direct în salariul de bază.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

gazduire website gazduire web