Două propuneri legislative importante pentru deputatul Mihai Mohaci
Deputatul Mihai Mohaci si-a indreptat atentia in aceste zile spre doua proiecte legislative importante pentru brasoveni, dar si pentru romani. Este vorba despre legea termiei si o lege legata de comisioanele bancare.
„Va trebui ca în cadrul fiecărei Primării va trebui să fie un compartiment energetic, care are o importanţă foarte mare. El trebuie să aplice ceea ce noi am definit prin lege, zona unitară de încălzire, adică arealul geografic aparţinând unei unităţi administrativ-teritoriale, în interiorul căruia se poate promova o singură soluţie tehnică de încălzire.
Va trebui ca la nivel de primării, pe baza politicilor publice pe care le au, de viziune, de dezvoltare, să se transpună ceea ce doresc să facă autorităţile locale pe anumite zone. Concret, Consiliul Local Braşov ar fi putut propune ca zona Tractorul să fie o zonă unitară de încălzire în sistem centralizat. Dacă ar fi existat o astfel de hotărâre, toţi cei care ar fi primit autorizație de construire, ar fi trebuit să re racordeze la acest sistem centralizat, în ideea în care furnizorul ducea agentul termic la branşamentul blocului, sau cartierului.
Pot să definesc zonă unitară, un areal mai mic decât un cartier, printr-o hotărâre de consiliu local, de exemplu 10 blocuri. Iar atunci când un dezvoltator construia un imobil, i se punea în vedere că trebuie să se racordeze la sistemul centralizat.
Am definit debranşarea şi deconectarea, sunt termeni diferiţi. Deconectarea este ruperea de sistemul centralizat al unui apartament, cu aprobarea locatarilor de pe verticală (sus-jos) şi orizontală (stânga-dreapta). Debranşare este desprinderea totală de la branşamentul de la bloc, tronson sau alte zone.
Ideea e să ajungi la costuri mai mici. Am lăsat liber în actul normativ ca atunci când avem un condominiu de tip mixt şi cineva doreşte deconectarea, o poate face cu acordul vecinilor, dar când cineva doreşte să se racordeze la un sistem centralizat, o poate face pe baza unor contracte sau acorduri simple, fără să fie specificat. Tipul de condominiu va fi hotărât de asociaţia de proprietari. Dacă sunt într-un condominiu mixt şi vreau să mă branşez la un sistem centralizat, trebuie să am doar un contract de furnizare.
Tot ceea ce înseamnă metodologie de calcul, avize, vor fi date în continuare numai de către ANRE, am enumerat clar şi atribuţiile pe care le au primăriile, tocmai pentru că au un cuvânt de spus, împreună cu compartimentul energetic, în alcătuirea politicilor de dezvoltare a sistemelor de încălzire.
Încălzirea centralizată e mai performantă decât sistemele individuale din punct de vedere al costurilor, dar și al siguranței pe care o obţii eliminând gazul metan din apartament. Centralele murale montate ajung acum la finalul vieții, cresc și costurile de întreținere, verificare, reparare.
Sistemul centralizat nu a dat rateuri din punct de vedere tehnic, dar a dat rateuri din punct de vedere al calculului costurilor, care nu au fost gestionate cum trebuie.
Eforturile făcute de Primărie prin scăderea pierderilor pot să ducă pe viitor la o viziune corectă a distribuirii a agentului termic. Dacă acum 10 ani erau făcute aceste investiţii în eficientizarea reţelelor de distribuţie, iar aceste amendamente ar fi existat, Braşovul nu era debranşat în această proporţie. Este o lege pentru viitor, pentru viziunea pe care o are Primăria la nivel de zonă unitară de încălzire, iar în zonă de condominiu mixt, toţi pot fi convinşi de avantajele trecerii la sistemul centralizat. Aici e iar treaba Primăriei, să-i convingă prin mijloacele pe care le are, opretaroul economic trebuie să muncească la partea de marketing. În cel mult o lună, propunerea va fi adoptată de Camera Deputaţilor, decizională”, se arata intr-un comunicat de presa.
Comisioanele bancare
Un act normativ care transpune o directivă europeană lege privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază. Uniunea Europeană a dorit acest act normativ pentru asigurarea transparenței și comparabilităţii comisionelor.
”Compararea comisionelor între bănci nu poate fi realizată dacă băncile nu utilizează aceeaşi terminologie. Noi standardizăm această terminologie, care va putea fi găsită de fiecare cetăţean. Statul, prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, va avea o pagină web de comparare a comisionelor pentru ca fiecare cetăţean să poată să ia o decizie în cunoștință de cauză, pe baza comparaţiei transparente a costurilor aferente unor operaţiuni bancare.
Există un act normativ precedent, 113/2009 care stabileşte serviciile de plată, dar care nu impune totuși o terminologie standardizată, nu vine în amănunt în ajutorul cetăţeanului. De aceea se impunea această directivă europeană, pentru că nu exista transparenţă în comparabilitatea comisioanelor
Este un proiect de act normativ trecutt de Comisia pentru industrii, a trecut de raportul Comisiei de buget, e transpus de guvern și urmează să ajungă în plenul Camerei, decizională.
Atunci când se punea problema acelor dobânzi de 200% la IFN-urile pe care le autoriza, BNR nu intervenea să le atragă atenţia că a ajuns să facă un fel de camătă legală, nu intervine nici acum. De aceea ne-am trezit şi cu ROBOR-ul crescut, pentru că Banca Naţională nu a intervenit la timp”, a declarat Mihai Mohaci, deputat PSD.